مقایسه رابطه بین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و عوامل ترکیب بدنی در مردان چاق و با وزن طبیعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 Faculty of Science, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

3 کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22098/rsph.2024.14504.1030

چکیده

مقدمه:

زمینه اغلب بیماری های متابولیک چاقی و اضافه وزن است. هدف از این مطالعه مقایسه رابطه بین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز، فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و عوامل ترکیب بدن در مردان چاق و با وزن طبیعی بود.

مواد و روش‌ها:

در این مطالعه نیمه تجربی، 12 مرد چاق و 11 مرد با وزن طبیعی 30 تا 35 ساله شرکت کردند. ابتدا داده های پیکر سنجی (وزن، قد و فاکتورهای ترکیب بدن: درصد چربی بدن، وزن چربی بدن و وزن بدون چربی اندازه گیری شد و سپس، نمونه بزاق با روش بزاق غیرتحریکی در مدت پنج دقیقه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی با استفاده از روش الایزا انجام شد.

یافته ها:

میانگین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، وزن، درصد چربی بدن، وزن چربی بدن و وزن بدون چربی بدن بین دو گروه تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (05/0>p). آنالیز همبستگی در گروه‌های چاق و با وزن طبیعی بین سطوح بزاق فاکتور رشد اندوتلیال عروقی و شاخص توده بدنی مثبت و معنی‌دار بود (03/0=p، 63/0=r). نتیجه‌گیری:

بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان نتیجه گرفت که تفاوت بین سطوح بزاق فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی مردان چاق و مبتدی ایروبیک با وزن طبیعی تا حدی به عوامل ترکیب بدن، پایین بودن فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز و بالا بودن فاکتور رشد اندوتلیال عروقی در مردان چاق مربوط باشد که ممکن است به دلیل ترکیب بدنی نامطلوب و وزن آنها باشد.

کلیدواژه‌ها