تأثیر بازی در خانه بر عملکرد ادراکی- حرکتی، کودکان 3 تا 6 سال در ایام کرونا ویروس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد واحد مشهد

10.22098/rsph.2023.2236

چکیده

مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر بازی در خانه بر عملکرد ادراکی- حرکتی، کودکان 3 تا 6 سال در ایام کرونا ویروس اجرا شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه شاهد بود.
مواد و روش‌ها: نمونه های پژوهش در این مطالعه شامل کودکان 3 تا 6 سال شهرستان زاهدان بود که بر اساس ملاک های ورود به مطالعه انتخاب و در دو گروه 20 نفری بازی در خانه و گروه شاهد تقسیم شدند. ابتدا مشخصات کودکان مانند قد، وزن و شاخص توده بدنی محاسبه شد. پیش آزمون شامل؛ آزمون لینکلن ازرتسکی از هر دو گروه انجام گرفت و سپس گروه شاهد به برنامه عادی و روزانه و گروه بازی در خانه به مدت 24 جلسه یک روز در میان تمرینات ادراکی- حرکتی که توسط محقق در اختیار خانواده کودکان قرار گرفته بود را اجرا کردند. در پایان این دوره پش آزمون همانند پیش آزمون از هر دو گروه انجام گرفت.
یافته ها: برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. داده ها با نرم افزار تحلیل آماری اس پی اس نسخه 24 در سطح معناداری (05/0>P) تحلیل شد. یافته ها نشان داد.
نتیجه‌گیری:  بازی در خانه بر شاخص های ادارکی – حرکتی مورد مطالعه شامل؛ تعادل، هماهنگی عصبی عضلانی، دقت، قدرت، سرعت حرکت انگشتان و توانایی های ادراکی حرکتی  کودکان 3 تا 6 سال تأثیر معنی داری دارد . به طوری که تمرین و بازی های ادراکی –حرکتی در خانه سبب بهبود و ارتقای شاخص های یاد شده در کودکان 3 تا 6 ساله شده است. از این رو به والدین و مربیان پیشنهاد می شود در دوران کرونا و شرایط مشابه که امکان حضور کودکان در فضاهای عمومی و امکان پرداختن به فعالیت ها و بازهای گروهی و عمومی نیست برای ارتقای توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان از تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های درخانه استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها