تاثیر خستگی وامانده ساز بر دامنه نیروی عکس‌العمل زمین در کشتی گیران تیم ملی در طی دویدن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،

2 دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

3 3. دانشجوی دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،

10.22098/rsph.2022.2410

چکیده

چکیده

اهداف: هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر خستگی وامانده ساز بر دامنه نیروی عکس‌العمل زمین در کشتی گیران تیم ملی در طی دویدن است.

روش کار: روش این تحقیق از نوع نیمه تجربی و آزمایشگاهی بود جامعه آماری مردانی با محدوده سنی 18 تا 22 سال که عضو تیم ملی کشتی بودند. از صفحه نیروی برتک با نرخ نمونه برداری 1000 هرتز برای ثبت نیروی عکس العمل زمین طی دویدن استفاده شد و از آزمون تحلیل واریانس برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته ها: بین ویژگی‌های آنتروپومتری آزمودنی‌ها تفاوت معناداری نشان نداد (05/0<P). نتایج بدست آمده در پژوهش فوق نشان داد اوج نیروی داخلی-خارجی در هنگام تماس پاشنه پا با زمین در طی قبل و بعد از خستگی دارای اختلاف معناداری بود (028/۰=p ). زمان رسیدن به اوج عمودی در هنگام جدا شدن پاشنه پا با زمین در طی قبل و بعد خستگی از نظر آماری دارای اختلاف معناداری بود (049/0=p).

همچنین عامل خستگی بر متغیرهای ایمپالس و نرخ بارگذاری عمودی از لحاظ آماری معنادار نبود. نتایج نشان داد که نیروی .p<0/02داخلی- خارجی در مقایسه با دیگر مولفه های عمودی دارای اختلاف معناداری می‌باشد

نتیجه گیری: . طبق نتایج به دست آمده اوج نیروی داخلی-‌خارجی در هنگام تماس پاشنه پا با زمین در بعد از خستگی در مقایسه با قبل از خستگی 73/27 درصد افزایش یافته بود. همچنین زمان رسیدن به اوج نیروی عمودی در طی فاز هل دادن 18/10 درصد افزایش یافته بود.

کلیدواژه‌ها