اثر تمرینات فارتلک بر برخی پارامترهای خستگی، آسیب عضلانی و عملکردی بازیکنان فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشگاه شهید مدنی

3 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل. ایراندانشگاه

4 1- دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.22098/rsph.2024.14292.1023

چکیده

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر تمرینات فارتلک بر برخی پارامترهای خستگی، آسیب عضلانی و عملکردی بازیکنان فوتبال انجام شد.

مواد و روش ها : 30 نفر از مردان جوان 20-30 ساله با شاخص توده بدنی 22 (kg/m2) و حداکثر اکسیژن مصرفی 53 (ml/kg/min) فوتبالیست لیگ یک تبریز ایران برای شرکت در این پژوهش انتخاب و به ‌طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم‌ شدند. تمرینات به مدت هشت هفته انجام شد. آزمودنی‌ها دو تا تست با فاصله 48 ساعت قبل و بعد از هشت هفته تمرین فارتلک انجام دادند: (1) تست یویو برای ارزیابی VO2max و (2) تست رست به ‌عنوان آزمون بی‌هوازی برای ارزیابی توان بی‌هوازی، شاخص خستگی و پاسخ لاکتات و لاکتات‌دهیدروژناز. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر، آنکوا و تی تست مستقل در سطح آماری 05/0 ≤ p و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS24 انجام ‌شد.

یافته ها : میانگین لاکتات و لاکتات‌دهیدروژناز در پس آزمون در گروه تجربی کمتر از گروه کنترل بود (≤0/05 p). سطوح لاکتات در پس آزمون نسبت به پیش آزمون 4/15 درصد کاهش و سطوح لاکتات‌دهیدروژناز 45/9 تا 4/11 درصد در گروه تجربی کاهش داشته است. کاهش معناداری در شاخص خستگی و افزایش معناداری در حداکثر اکسیژن مصرفی و توان بی‌هوازی گروه تجربی مشاهده شد (05/0>p). شاخص خستگی نیز 45/16 درصد در گروه تجربی کاهش داشته است.

نتیجه گیری: تمرینات فارتلک موجب کاهش خستگی و آسیب عضلانی و بهبود برخی قابلیت‌های آمادگی جسمانی در بازیکنان فوتبال می‌شود.

کلیدواژه‌ها